# 4 Undvik jätteräkan!

Hej!

Jätteräkan (tigerräka, gambas eller scampi som den också kallas) är enligt naturskyddsföreningen en av världens största miljöbovar.

De säljs ofta i butiker men själv känner jag mest igen den från sushi och restauranger.

Detta finns att läsa på naturskyddsföreningens hemsida:

Det vanligaste är att jätteräkorna kommer från Sydostasien där de odlats i stora bassänger. För att göra plats för bassängerna skövlar räkföretagen livsviktig mangroveskog. Fiskar och andra skaldjur som lever i skogen försvinner eller dör. Lokalbefolkningen som tidigare kunde livnära sig på fisket lämnas utan försörjningsmöjligheter.

Nästan overkligt dåligt

Men inte nog med det. I bassängerna frodas bakterier och sjukdomar. Därför får räkorna antibiotika och doppas i giftiga kemikalier för att ”tvättas”. Stora dieselpumpar förser räkorna tillfälligt med friskt vatten, men förstör miljön i det långa loppet. Efter ett par år går det inte att odla jätteräkor på samma plats på grund av alla miljögifter som använts och släppts ut. Då flyttar räkodlingarna vidare till nästa plats. Och lokalbefolkningen lämnas kvar i fattigdom i en totalt havererad miljö.

Så från och med idag slutar jag iallafall med jätteräkor, tex. Till sushi välj en annan sort, avokado är en favorit för mig!

Ifrågasätt gärna försäljningen också, det gör jag. Berättar mer om det imorgon!

Vinst förutom den stora uppenbara miljöaspekten som jag tycker räcker i detta sammanhang: eftersom räkorna får antibiotika och giftiga kemikalier borde dessa hamna någonstans i kroppen väljer du avokado tex får du i dig nyttigheter istället. Det är ju väldigt populärt med resor till Sydostasien så vill du åka dit framöver är det bra att tänka på så miljön är bevarad.

Sov gott!


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Mer miljötips!! :D:D

2011-12-15 @ 16:23:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0